استاد شجریان
استاد شجریان


براي بسياري ازما ايرانيان، افطار با ربنا رنگ و بويي ديگر دارد. سالهاست صداي چابک و زيباي شجريان در اين ساعات مردم را مجذوب خود مي کند. 

 

شجريان در مورد اجراي اين اثر که در تير 1358 ضبط شده مي گويد، انگيزه اصلي من در خواندن اين دعا تدريس آن به دو هنرجو بوده و در يکي از استوديوهاي راديو ضبط شده که پس از مدتي بدون اجازه از راديو پخش مي شد! و اکنون جزو برنامه هاي اصلي راديو و تلويزيون در ماه رمضان است. امروز مي خواهيم نگاهي موسيقايي تر به "ربنا" بيندازيم.
ربناي شجريان با پشتوانه آموزشهاي دوران جواني شجريان در زماني که در محضر پدرش آموزشهاي قرآن مي ديده شکل گرفته و اين قطعه يکي از دعاهايي است که شجريان در آن سالها اجرا کرده لازم به ذکر است که محمد رضا شجريان بارها در جشنواره هاي داخلي و جهاني قرآن موفق به کسب جوايز برتر اين مسابقات شده است. ربنا طبق سنت اجرايي اين دعاها روي دستگاههاي قرآني خوانده شده و اين قطعه از دستگاه "رست" يا "راست" شروع شده و در خاتمه به دستگاه "عجم" (شبيه به ماهور) مدلاسيون مي شود. (نام عجم بر اين دستگاه که يکي از دستگاههاي هفتگانه قرآني است، مي تواند نشان دهنده عدم وجود چنين دستگاهي در الحان قديم عربي باشد!)
در اين اثر به خوبي مي توان تاثيرات شيخ نصرالدين طوبي و شيخ طه الفشي را مشاهده کرد که البته ربناي شجريان بسيار شکيل تر و زيباتر اجرا شده نيز، اين اجرا تقريبا" فاقد تحرير است و بجز چند نت، تماما" بوسيله قلط و ويبراسيون اجرا شده که اجراي ماهرانه آن بسيار چشمگير است.
ربناي شجريان از ابتدا، روي نتهاي "سي بمل" و سپس " دو" اوج مي گيرد (روي خط حامل کليد سل) و در حوالي اين نتها گردش دارد که اجراي آن براي خوانندگان چپ کوک هم آسان نيست! و تا نت "مي بمل" به بالاترين نت خود مي رسد.(البته ربنايي که از صداوسيما پخش مي شود نسخه چندان با کيفيتي نيست و ممکن است دور ضبط بالا يا پايين برده شده و نتها تا حد کمي بالا يا پايين رفته باشد، ولي با اين وجود صداي شجريان نشان مي دهد که اشکالات دور ضبط زياد نبوده، پس نتهايي که به آنها اشاره شد حدودي هستند) 

 

 

 

                                                                                                                    

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : سالار قاسم زاده
تاریخ : سه شنبه 17 تير 1393
زمان : 11:53


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.